TV verkopers (zonder kennis van zaken) geven misleidende info.

TV verkopers geven misleidende informatie.

[ Onderwerp: Mijn toestel is x jaar geleden aangeschaft en is stuk gegaan kan de tv nog gemaakt worden? ]  

TV verkopers, zonder enige kennis van zaken, geven misleidende informatie over reparatie van een (kapotte) televisie.  

TV verkopers (zonder kennis van zaken) geven misleidende info

In Nederland gaan er per jaar 2 miljoen tv toestellen over de toonbank. Wij denken dat de gemiddelde verkoop prijs per toestel ongeveer 750 euro bedraagt (toestellen kosten gemiddeld  400-3500, maar goedkoper wordt vaker aangeschaft).

De jaarlijkse handel in nieuw TV’s is dus ongeveer 1,5 miljard euro..

Het gaat dus over veel geld en welk verdeeld moet worden over veel aanbieders en betaald wordt door de consument. 


Omdat ons bedrijf TV toestellen thuis bij de klant repareert, hebben we direct contact met de klant en daarom weten we welke adviezen consumenten krijgen als ze met reparatievragen naar de winkel gaan.

Ook hebben consumenten ons voorbeelden van email contact met TV leveranciers/verkopers  gegeven.(lees ook de klantenbeoordelingen op deze site)

De meeste consumenten gaan naar de winkel waar ze het toestel wat stuk is gegaan gekocht hebben met de vraag:

Mijn toestel is x jaar geleden aangeschaft en is stuk gegaan kan de tv nog gemaakt worden?

  • In bijna alle gevallen zal de verkoper de klant vertellen dat er wel gerepareerd kan worden maar dat de kosten waarschijnlijk veel te hoog zullen zijn.
  • Ook zal hij veelal vertellen dat TV’s tegenwoordig niet zo lang meer mee gaan.
  • In zijn antwoord zal hij/zij vaak de term: “Gebruiksduurverwachting” laten door klinken, om u ervan te overtuigen dat het geen zin meer heeft uw toestel te laten repareren.

Natuurlijk wil de verkoper niets anders dan u een ander toestel verkopen (wat uit zijn standpunt gezien begrijpelijk is omdat hij anders niets verdient)

Veel consumenten geloven de verkoper en kopen vaak onterecht een nieuwe TV .

  • Wij vinden dat verkopers zonder technische kennis niet kunnen bepalen of een tv wel of niet gerepareerd kan worden.
  • Wij vinden dat veel verkopers “consumenten” bewust foutief  voorlichten waardoor deze een nieuw toestel aanschaffen en daardoor financieel worden benadeeld.
  • Wij vinden dat als er gesproken wordt over “Gebruiksduurverwachting” [Uneto tabel] dit slaat op gebreken aan een product buiten de fabrieksgarantieperiode maar dat de fabrikant daarom de consument tegemoet moet komen in de kosten omdat het apparaat veel langer goed zou moeten functioneren.
  • Wij vinden dat “gebruiksduurverwachting” niet verwart mag worden met “levensduurverwachting” dat een apparaat kan mee gaan.
  • Wij weten uit praktijk ervaring dat apparatuur van 500-1000 euro net zo lang meegaan dan apparatuur van 1000-3500 euro (van een apparaat onder de 500 euro hebben we niet genoeg data om hierover een inschatting te kunnen geven)

Conclusie (waarschuwing voor de verkoper)

De verkoper van een TV moet zich bewust zijn van het volgende:

  • De consument  mag er vanuit gaan dat de informatie die de verkoper van producten geeft, juist is.
  • Is dit niet het geval? Dan kan de verkoper  hierop worden aangesproken.
  • Verkopers moeten eerlijke, goede en juiste  informatie geven.
  • Verkopers zijn ook verantwoordelijk voor de informatie die de fabrikant, producent of importeur geeft over het product.

Als een verkoper tegen de klant zegt dat een tv niet meer gemaakt kan worden en dit bepaalt zonder de tv te onderzoeken, verstrekt hij u misleidende informatie.

Meer informatie over het verstrekken van verkeerde en misleidende informatie vind u op:

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/verkeerde-misleidende-informatie-gehad-over-product

Albert Hagen [update: 05-04-2017]

Top